HOMO LUDENS 23/2020

Списание за театър

Уважаеми читатели,

В новия 23. брой на списание Homo Ludens в познатите рубрики отново ще ви срещнем с ярки театрални личности, ще си припомним други, които вече не са сред нас, ще погледнем към едни от най-интересните спектакли по театралните сцени чрез рецензии и интервюта.

Фокусната тема, която избрахме в настоящия брой, е театралната адаптация. Ще насочим вниманието ви към най-новите изследвания в тази област. В предлаганата книга „Адаптацията в съвременния театър“ френската изследователка Франсис Бабидж проследява последните тенденции в употребите на литературен текст в спектакъла, пречупени през теоретични постановки и подкрепящи примери от световната сцена. Ще погледнем и към българската сцена, която в последните години засилва интереса си към прозата като сценичен материал, през опита на четирима режисьори и двама  теоретици.

В рубриката „Юбилеи“ публикуваме дискусията, проведена през юни 2019 г. в рамките на Международния театрален фестивал „Варненско лято“, за приноса на Театрална работилница „Сфумато“, която през изминалата година празнува 30 години от своето основаване.

Рубриката In memoriam е посветена на 100-годишнината от рождението на режисьора и театралния педагог Кръстьо Мирски. Това се оказа и последното интервю на един от участниците в този разговор – актьора Васил Димитров, с когото се разделихме през ноември 2019 г.

Докато подготвяхме този брой на списанието, ни напуснаха и други непрежалими творци от българската сцена – Стоянка Мутафова, Стефан Данаилов, Йосиф Шамли.

В рубриката „История и теория“ ви представяме въведението към книгата на американския теоретик и историк на театъра Марвин Карлсън „Обладаната сцена. Театърът като машина на паметта“ (2003, 2011). В нея той разглежда не само текста за театър, но и театралните спектакли и актьорската игра като постоянно рециклиране на образи, истории, роли…

В „Интерпретации“ предлагаме оригиналния поглед на друг съвременен американски критик Камил Палия върху Шекспировия „Хамлет“. В тази рубрика се връщаме и към Радичковия „Януари“ – един малък жест, свързан със скорошното отбелязване на 90 години от рождението на големия български писател.

Срещите с големите имена от европейския и световния театър се случват чрез интервюта с белгийския режисьор Иво ван Хове, който говори за последните си спектакли, и с емблемата на пърформанс арта Марина Абрамович по повод откриването в Белград на ретроспективната й изложба „Чистач“.

Представянето на различни ситуации на съвременния театър продължава с анализа на гръцкия театрален живот от театроведа Савас Пацалидис. От неговите констатации могат ясно да се видят аналогиите и разликите с българската ситуация.

Продължаваме и усилията да архивираме театъра на ХХ век. Руският актьор и режисьор Сергей Юрски, с когото също се разделихме през 2019 г., говори за вдъхновението си от актьорската техника, завещана от Михаил Чехов. А към миналото на българския театър и по-конкретно към силните години на Пазарджишкия театър от началото на 70-те ни връща интервюто с актьора Стефан Германов.

В рубриката „Текст за театър“ публикуваме пиесата „Лодкарят“ на английския драматург и киносценарист Джез Бътъруърт. Този сезон „Лодкарят“ се играе в Театър НАТФИЗ – един спектакъл на последния клас на Стефан Данаилов.

Желаем ви приятно четене!

 

Ина Божидарова
Николай Йорданов

СЪДЪРЖАНИЕ
  • ЛИЧНОСТИ
  • Станка Калчева: Аз съм вечна студентка пред прага на световната си кариера
  • Ирина Митева: Ние разполагаме с въображението на зрителите
  • Галя Костадинова: Има заряд, който те движи отвътре
  • Боян Арсов: Да се състезаваш със самия себе си е най-зареждащото нещо
  • НА ФОКУС
  • Ина Божидарова. Превъплъщенията на адаптацията в съвременната сценична практика
  • Камелия Николова. Режисьорската адаптация
  • Анна Топалджикова. Някои разсъждения по темата адаптация и интерпретация
  • Зорница Каменова. Адаптацията в кукления театър
  • ЮБИЛЕИ
  • Дискусия: 30 години „СФУМАТО“
  • IN MEMORIAM
  • 100 г. от рождението на Кръстьо Мирски
  • Разговор с Павел Павлов и Васил Димитров
  • ПО ТЕАТРАЛНИТЕ СЦЕНИ
  • Владимир Петков: за спектакъла на Галин Стоев „Непоносимо дълги прегръдки“ от Иван Вирипаев
  • Ангелина Георгиева: „Празникът“ и на български сцена
  • Албена Тагарева: за „Слава“ от Питър Куилтър в ДТ – Пловдив
  • Деница Езекиева: за Тимофей Кулябин
  • Мира Тодорова: за „Импулстанц“ 2019
  • Светломира Стоянова: за фестивала „Диваделна Нитра“ 2019
  • ЛИЧНОСТИ
  • Стоян Радев: Режисурата разкрива безкрайните нюанси на живота заради самия живот
  • Максима Боева: Ужас! Аз съм метеор
  • Венелин Шурелов: Един човек с молив е много по-мощен от човек без молив
  • Борис Далчев: Темата време е основополагаща в театъра, а сценографията е едно от средствата да се изрази
  • ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ
  • Марвин Карлсън. Обладаната сцена: общ преглед
  • АРХИВ „БЪЛГАРСКИ ТЕАТЪР“
  • Стефан Германов: Пет театрални сезона в Пазарджик, или моят „Сън в лятна нощ“ на Питър Брук
  • ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ
  • Савас Пацалидис. Съвременният гръцки театър: проблеми и обещания
  • ИНТЕРПРЕТАЦИИ
  • Николай Йорданов. Завръщане към Радичковия „Януари“
  • Камил Палия. Неопределеността в Шекспировия „Хамлет“
  • ЛИЧНОСТИ
  • Режисьорът Иво ван Хове: Аз искам да правя екстремно изкуство без компромиси
  • КЛУБ „ХОМО ЛУДЕНС“
  • Режисьорите Веселка Кунчева, Ани Васева, Стайко Мурджев и Диана Добрева за текста и адаптацията
  • ЮБИЛЕИ
  • Марина Абрамович и откриването на изложбата „Чистач“
  • АРХИВ ТЕАТЪР ХХ ВЕК
  • Сергей Юрски за Михаил Чехов
  • ТЕКСТ ЗА ТЕАТЪР
  • ЛОДКАРЯТ от Джез Бътъруърт
WordPress Video Lightbox