Дигитален архив: Театър ХХ / ХХI век

Робърт Уилсън – САЩ

излъчване: 14.05/19:00 ч. — 17.05/19:00 ч.

Хамлет: Монолог

По пиесата на Уилям Шекспир

Адаптация: Боб Уилсън и Волфганг Винс

Музика: Ханс Петер Кун

Участва: Робърт Уилсън

Представяне

Робърт Уилсън е сред най-влиятелни театрални артисти през втората половина на 20. век. В постановката му „Хамлет: монолог“ от 1995 г. можем да го видим едновременно като режисьор и актьор. Той поставя знаменитата пиеса на Уилям Шекспир като монолог, който сам изпълнява. Казва, че да играеш Хамлет е като да изговаряш нечий личен дневник. С внимание към движението, към звученето на гласа, към изговарянето на текста и асоциациите, които той провокира – за Уилсън този монолог е съкровено преживяване. Той сравнява текста на Шекспир с „неразрушима скала“. Преосмисляйки пиесата като монолог, той намира начин Хамлет да произнесе текста като спомен, който: „… започва точно преди да умре и завършва с последната му реч. В секундата преди да издъхне, Хамлет вижда пред очите си цялата пиеса, целия си живот. Може да го видите как разглежда различни ситуации по най-различни начини – като малко момче, или как разсъждава за по-възрастните, как слуша по-възрастните, как става по-възрастен; можете да го видите като жена, като  мъж … ”

 

„Хората твърдят, че не се интересувам от думите, затова преди няколко години казах:„Добре, ще направя „Хамлет“!“ Беше голямо предизвикателство и мисля, че е важно понякога да се изправяме пред такива. „Хамлет“ навярно е най-великата пиеса, най-великият текст, писан някога. Първоначално мислех да го поставя с група актьори, но в крайна сметка реших да приема предизвикателството да го изиграя сам. Първо, защото това е класически текст, и второ, защото при такъв вид работа цялата концентрация е предимно върху текста, освен върху визуалната страна. Превърнах текста в монолог, в  съноподобен спомен. Преструктурирах го така, че всичко да започне секунди преди Хамлет да умре. Така пиесата изглежда като ретроспекция, в която Хамлет произнася текста на Офелия, на Гертруда и на всички останали персонажи. Тя се развива в съзнанието на Хамлет. Започва с последната му реч и завършва с последната му реч.”

Робърт Уилсън в „Абсолютният Уилсън: Биография“

 

Роден в Уако, щата Тексас, САЩ,  Робърт Уилсън е сред най-известните артисти в света на театъра и на визуалните изкуства. Неговите спектакли по необичаен начин съчетават голямо разнообразие от изразни средства като танц, движение и експресивен жест, художествено осветление, скулптура, музика и текст. Те въздействат мощно със своята поразителна и емоционално заредена картинност. Тя става основание той да бъде причислен към пионерите на съвременния визуален театър. Продукциите му печелят признанието на публиката и критиката по целия свят.

Робърт Уилсън завършва Тексаския университет, след което следва архитектура в Прат Институт в Бруклин, Ню Йорк. Там той основава театралния колектив „The Byrd Hoffman School of Byrds“ в средата на 1960-те години и става важна част от американската експериментална арт сцена. В този период той създава първите си знакови представления като „Погледът на глухонемия“ (Deafman Glance,  1970) и „Писмо до кралица Виктория“ ( A Letter for Queen Victoria, 1974-1975) и др. С композитора Филип Глас пише и поставя знаменитата съвременна опера „Айнщайн на плажа” (Einstein on the Beach, 1976).

През годините Робърт Уилсън си сътрудничи с редица писатели и музиканти, сред които са Хайнер Мюлер, Том Уейтс, Сюзан Зонтаг, Лори Андерсън, Уилям Бъроуз, Лу Рийд и Джеси Норман, както и с пърформанс артистката Марина Абрамович и актрисата Изабел Юпер. Сред пиесите, които е поставял в отличими собствени интерпретации, са „Хамлетмашина“ от Х. Мюлер, „Последната лента на Крап“ от С. Бекет, „Опера за три гроша“ от Б. Брехт/ К. Вайл, „Едип“ на Софокъл и много други. Робърт Уилсън се изявява и като оперен режисьор и сред заглавията, които е поставял, са „Пелеас и Мелизанда“ от Дебюси, „Мадам Бътерфлай“ от Пучини, „Травиата“ от Верди.

Като визуален артист Робърт Уилсън представя свои картини, скулптури и инсталации в стотици самостоятелни и групови изложби, а творбите му се съхраняват в частни колекции и музеи по целия свят.

Удостояван е  с множество награди. Носител е на наградата „Златен лъв“ на Венецианското биенале и на престижната британска театрална награда на името на Лорънс Оливие. Член е на американската и на германската Академия за изкуства. През 2014 г. Франция го провъзгласява за Офицер на Почетния легион, а Германия му присъжда Офицерски кръст на Ордена за заслуги.

Робърт Уилсън е основател и художествен ръководител на The Watermill Center, лаборатория за изкуства в района Уотър Мил, Ню Йорк.

 Премиерата на спектакъла „Хамлет: монолог“ се състои на 24 май 1995 г. в Alley Theater, Хюстън, щата Тексас, САЩ. След това е представян на Венецианското биенале за театър, в Линкълн Център – Ню Йорк, на Есенния фестивал в Париж, в Театър „Хебел“ в Берлин, в Пиколо Театро в Милано, в Народния театър във Варшава, на Холандския театрален фестивал, на Японската олимпиада за театър и на много други сцени по света.

 

На английски език със субтитри на български.

Излъчването на спектакъла е достъпно за 72 часа от 14 май, 19:00 ч. до 17 май, 19:00 ч.

Facebook
Twitter

Comments are closed.

WordPress Video Lightbox