Имаме удоволствието да ви поканим на премиерата на новия, 27-и поред брой на списанието за театър „Homo Ludens“, която ще се състои на 25 март от 16:30 ч. в Народния театър, фоайе 1 балкон. Негови съставители са театроведите Ангелина Георгиева и Николай Йорданов.
В броя може да намерите:
Интервюта в рубриката ЛИЧНОСТИ с Радина Кърджилова, Зафир Раджаб, Марион Дърова, Боян Крачолов, Никола Налбантов, Ванина Цандева, Василия Дребова и Пламен Иванов.
Рубриката НА ФОКУС е посветена на темата „Цензурата в изкуствата“. Театралните изследователи и критици Савас Пацалидис (Гърция), Николай Йорданов, Камелия Николов, Асен Терзиев и Румяна Николова разсъждават върху границите на свободата на изкуството днес, като техните анализи очертават нови форми на проява на натиск върху театралната практика в демократичните общества.
Гост на рубриката ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ е актьорът Самуел Финци. От дълги години той успешно работи в немскоезичните театър и кино, като за първи път участва в българска постановка с ролята Шайлок във „Венецианският търговец“ от У. Шекспир на сцената на Народния театър. Освен интервю, публикуваме и негова реч за изкуството на актьора, изнесена през есента миналата година в Университета за музика и театър в Хамбург.
В ПО ТЕАТРАЛНИТЕ СЦЕНИ четете: Венета Дойчева за „Венецианският търговец“ с режисьор Явор Гърдев, Ина Божидарова за „Племе“ с режисьор Зафир Раджаб, Асен Терзиев за „Медея“ с режисьор Деклан Донелан, Жаклин Добрева за „Ромео и Жулиета“ с режисьор Стайко Мурджев, Теодора Захариева за „Медена луна“ с режисьор Неда Соколовска, както и обзора на Тинка Николова за „Панаир на куклите“ 2024.
В рубриката ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ можете да намерите актуални изследвания на изтъкнати международни и български автори като: Ханс-Тис Леман – въведение в неговата книга „Трагедия и драматичен театър“; френският изследовател Арно Рикнер разглежда статута на голотата на сцената; известният американски театрален историк и теоретик Марвин Карлсън анализира как употребата на видео изображения в представленията променят сценичното пространство, разглеждайки знакови за съвременния европейския театър постановки, сред които и „Марат/Сад“ на режисьора Явор Гърдев. Самият той присъства в броя и като автор с провокативни разсъждения върху понятието „пърформанс“. В рубриката можете да четете още проучване на Камелия Николова за единствената изява на Сирак Скитник като театрален режисьор и сценограф на сцената на Народния театър през 1923 г. Албена Тагарева изследва политиките към театралните сгради по времето на комунизма и тяхната кулминация в построяването на Националния дворец на културата. Сценографът Борис Далчев анализира кинетичната сценография и нейните естетически въздействия, а театроведът Миряна Димитрова разглежда аспекти на актьорското присъствие на живо и на кино екран в съвременни постановки по Шекспир.
В IN MEMORIAM Богдана Костуркова разказва за творческия път на Красимир Спасов (1941–2024), а Анна Топалджикова си спомня ярките български постановки на режисьора Иван Станев (1959–2023).
Рубриката АРХИВ ТЕАТЪР НА XX ВЕК ни запознава отблизо с творческите идеи и с естетиката на малко познатия в България френски режисьор Клод Режи (1923–2019).
Специално за броя с помощта на Гьоте-институт се преведе на български новата пиеса „Лай“ от един от най-успешните съвременни немски драматурзи Роланд Шимелпфениг.
Художник на броя отново е Венелин Шурелов и е илюстрован с фотографии на Теодора Цанова – Федя.
Очакваме ви!
Списание за театър “Homo Ludens” е издание на Гилдията на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България и на Фондация „Хомо Луденс“.
Броят се реализира с финансовата подкрепата на Национален фонд „Култура“ и с подкрепата на Гьоте-институт.
Comments are closed.