излъчване: 30.04/19:00 ч. — 03.05/19:00 ч.
от Бертолт Брехт
режисура Ерих Енгел и Бертолт Брехт
сценография Тео Отто / Хайнрих Килгер
музика Паул Десау
музикален ръководител Ханс-Дитер Мозала
телевизионен режисьор Петер Хаген
участват:
Хелене Вайгел (Майка Кураж), Екехард Шал (Айлиф), Хайнц Шуберт (Швайцерказ), Ангелика Хурвич (Катрин), Ернст Буш (Готвача), Волф Кайзер (Проповедник), Регине Луц (Ивет Потир)
участват още: Вили Швабе, Герд Бивер, Йозеф Кампер, Хари Гилман, Петер Калиш, Ерих Франц, Волф фон Бенекендорф, Ралф Брегаци, Владимир Марфиак, Герд Шефер, Аксел Трибел, Дитер Кнауп, Анемари Шлебиц, Франц Боне, Фред Дюрен, Алфред Ланд, Бела Валдритер, К. М. Вебер, Вили Хюбенер, Волфганг Лозе, Ханс Хамахер, Фред Грасник, Елзе Волц, Фридрих Гнас, Лотар Белаг
Бертолт Брехт пише „Майка Кураж и нейните деца“ през есента на 1939 г. по време на емиграция в Швеция в годините на Втората световна война. Действието в пиесата се разиграва през 17. век в контекста на 30-годишната война. Тя разказва за Ана Фирлинг, по прякор Майка Кураж, която е решена да спечели нещо от войната и става продавачка на военна лавка. Подзаглавието на пиесата е „Хроника от 30-годишната война в 12 картини“. Тази хроника разкрива как Майка Кураж изгубва едно след друго и трите си деца, защото преследва единствено целите на своята търговия и в решителни моменти не предприема или не иска да предприеме нищо и то от скъперничество. От друга страна, пиесата демонстрира войната като една „сделка на големите“, в която всякакви добродетели се заличават. Накрая Кураж впряга сама фургона и продължава да го тегли по въртящата се сцена, сякаш войната няма край.
Пиесата е сред най-популярните на Брехт и се сочи за модел на драматургия за епическия театър. Всяка сцена включва кратък текст, който в началото ѝ се прожектира върху т.нар. „Брехтова завеса“. Целта е зрителят да бъде провокиран към критично мислене, да стане активен наблюдател, който следи темата и действието, без да бъде погълнат от неговото емоционално въздействие. Така и самата Майка Кураж не е изградена като положителен герой, който да провокира съчувствие. Структурата на драматургията подчертава противоречията между нейните думи и действия.
Първата премиера на пиесата е през 1941 г. в Цюрих, а самият Брехт я поставя през 1949 г. на сцената на Дойчес театер в Източен Берлин в сътрудничество с Ерих Енгел и с Хелене Вайгел в ролята на Майка Кураж, Паул Десау пише музиката. Постановката предизвиква широк отзвук. Тя става повод около Брехт да се сформира актьорска трупа, която впоследствие получава наименованието „Берлинер ансамбъл“. През 1954 г. трупата се настанява в сградата на „Театер ам Шифбауердам“ и Брехт преработва постановката си на „Майка Кураж“ за неговата сцена. Заедно с Енгел той създава към нея и режисьорска книга, която дава насоки за бъдещите реализации на пиесата. През 1957 г. немската телевизия излъчва на живо спектакъла от сцената на „Берлинер ансамбъл“ и неговият запис е с голяма историческа стойност.
Бертолт Брехт (1898-1956) е от големите реформатори на театъра през 20. век, чиито идеи в полето на драматургията, театрална практика и теория са от значение и до днес. Той допринася за развитието на епическия театър като драматургия, сценична естетика и теория. Сред многобройните му пиеси от най-значимите са „Опера за три гроша“ (1928), „Майка Кураж и нейните деца“ (1939), „Удържимият възход на Артуро Уи“ (1941) и „Добрият човек от Сечуан“ (1943). Неговите влиятелни теоретични съчинения, в които излага своята визия за епическия театър са „Диалози от „Купуването на Месинг“ (1937—1951) и „Малък органон за театъра“ (1948). Основаният от Брехт театър „Берлинер ансамбъл“ е от водещите театрални сцени и в съвременен Берлин.
На немски език със субтитри на български.
Излъчването на спектакъла е достъпно за 72 часа от 30 април, 19:00 ч. до 3 май, 19:00 ч.
Записът на спектакъла се излъчва благодарение на Akademie der Künste, Berlin, Bertolt-Brecht-Archiv и на Suhrkamp Verlag / Bertolt-Brecht-Erben.
Comments are closed.