HOMO LUDENS 6-7/2003
Списание за театър
След като в първите няколко броя на сп. “Homo Ludens” залегнаха ключови теми, свързани с авторството, теорията на представлението, социокултурните измерения на театралния процес, настоящият 6 & 7 брой има за цел да очертае следващия проблемен кръг във веригата: автор текст възприемател. Този кръг обхваща публиката, рецепцията, комуникацията, обратната връзка.
Разбира се, със своя ограничен обем броят не може да има други амбиции, освен да набележи отправни точки към неизчерпаемия въпрос “театър публика”. А самата специфика на списанието предопределя основната перспектива към ключовата тема. Тази тема е “пречупена” през традиционните рубрики на “Homo Ludens”, имащи също и задачата да проследят изяви и събития от случващото се в театралния живот у нас и в чужбина през последното полугодие. Ето защо голяма част от текстовете отразяват гледната точка на хора, професионално занимаващи се с театър. Темата “публика”, както се оказа, провокира у тях разнообразни, понякога противоречиви, реакции, рефлексии, анализи, очаквания. Търсен е едновременно широк и значим спектър от личности, позиции, възгледи. Чрез теоретичните текстове са откроени и допирни точки със социологията, психологията, рецептивната естетика, културологията.
Ключовата тема няма за цел да “обсеби” изцяло страниците на списанието. Подборът на материали е подчинен и на желанието да предложим на уважаемите читатели възможно най-широка, интересна и многоизмерна проблематика и информация. Стремежът към актуалност и разнообразие беше в основата на разширяването на рубриките “На фокус” и “По нашите сцени”, както и на решението да публикуваме в настоящия брой три нови драматургични текста.
Предлагаме на вниманието на читателите и една малка анкета. Но сериозните проучвания и анализи по въпроса за публиката, за нейните нагласи и очаквания, все още предстоят да бъдат направени. Надяваме се чрез настоящия брой да подчертаем необходимостта от действия в тази посока. Проблемът за комуникацията със зрителите и за обратната връзка има не само естетическа и професионална, но и обществена значимост – особено в нашата страна, където променената културна ситуация изисква неговото преразглеждане, преоценка и изработването на нови стратегии.
Искра Николова