HOMO LUDENS 15/2011
Списание за театър
Уважаеми читатели,
Централна тема в настоящия брой на списанието е театралното битие в България през изминалите две десетилетия след 1989 година. В рубриката “На фокус“ предлагаме анализ на отделни проблемни ядра: част от тях са свързани с логиката на по-общи процеси в институционалния и творческия живот на театъра, други са посветени на връзката между основните компоненти в театралния спектакъл, трети засягат отношенията между социокултурната среда и реализацията на автори, актьори и публика.
Интересен паралел, който списанието прави е погледът към нашата съседка Румъния и основните ориентири, които трасират промяната в румънския театър през същия период.
Щастливи сме да отбележим осемдесетата годишнина на именития български актьор Наум Шопов чрез думите на Йосиф Сърчаджиев, негов дългогодишен партньор на сцената.
В пресечната зона между театралния анализ, творческата лаборатория и педагогическия опит е интересният текст на проф. Крикор Азарян, който се публикува за първи път в рубриката In memoriam. В нея попадат и споделените мисли за личността на Азарян от негови колеги, ученици и съмишленици.
След срещата “на живо“ на българската публика през 2010 г. със спектакъла “Хей, момиче“ на Ромео Кастелучи в този брой ви предлагаме неговия теоретичен възглед за трагедията. В рубриката “Представяме ви“ ще прочетете и за една от най-интересните американски авангардни трупи Nature Theater of Oklahoma.
В броя ще намерите и материали, посветени на кукления театър и цирковото изкуство, а във връзка с деветдесет-годишнината на Съюза на артистите в България публикуваме дискусията за театралното законодателството с гости от Румъния и Унгария.
Публикуваме за пръв път и два текста за театър: “Праехидно“ от Здрава Каменова и Гергана Димитрова и “Вторник в мола“ от френския автор Еманюел Дарле.
Приятно четене!
Венета Дойчева
Николай Йорданов