HOMO LUDENS 18/2015
Списание за театър
Уважаеми читатели,
Когато обсъждахме фокуса на новия, осемнайсети брой на списание “Homo Ludens”, разговаряхме не само за огромното разнообразие от форми, тенденции и възгледи за театър, естетически и философски идеи, стилове и почерци, но и за различните места, в които преживяваме театъра. Днес театърът еповече от локално преживяване той отдавна не се случва само по специално предназначените театрални сцени, но открива и други пространства, а развитието на новите технологии (излъчвания на живо в HD формат, онлайн стрийминг) разширява неимоверно достъпа до сценичното изкуство. Самите театрални произведения и самото понятие “театрален зрител” също се променят. С израза “театър на различни скорости” се опитваме да обхванем не само широкото ветрило от жанрове, но и многообразието от време-пространства (реални и виртуални), в които театралното представление може да се случи. Избрахме тази метафора като водеща за подбора на материалите.
Броят ще ви срещне с пет ярки, много различни личности и техните последни спектакли, погледнати през собствените им очи театърът пулсира в различен ритъм при Лилия Маравиля, Ивайло Христов, Бойко Кръстанов, Петринел Гочев и Крис Шарков. Същевременно си спомняме за напусналите ни през 2014 г. творци – Валери Петров и Даниела Олег Ляхова. Пак през изминалата година светът се сбогува с театроведа и артистичен директор на фестивала БИТЕФ в Белград, Сърбия Йован Чирилов.
Художественото разнообразие е водещ мотив в подбора на рецензии от рубриката “По театралните сцени”, където нашите автори избират най-интересното, което ги е впечатлило от театралните пространства от София до Вилнюс, Крайова и Ню Йорк.
“Homo Ludens” има огромното удоволствие да представи на страниците си специален гост изтъкнатият, световноизвестен театровед проф. Патрис Павис (автор на “Речник на театъра”), който гостува през месец юни 2014 г. на Международния театрален фестивал “Варненско лято”.
Професорът по театрознание от Театралната академия в Пекин Шен Лин предостави специално за броя текст за най-важните промени в съвременния китайски театър от втората половина на ХХ в., които може би ще ви изненадат с приликата, която имат и с театъра по нашите географски ширини.
Сложната ситуация, в която в края на миналата година се озова Центърът за култура и дебат “Червената къща”, ни провокира да инициираме разговор върху смисъла на алтернативните пространства за театър. Поканихме за дискусия пет личности, които работят в подобна среда или са активно ангажирани с проблема.
Новият брой е и с нова рубрика с четири рецензии върху представления, продуцирани от едни от най-престижните световни сцени, до които не бихме имали достъп, ако ги нямаше новите технологии. Отразени са премиерите на Националния театър в Лондон и оперите в Брюксел (“Ла моне”) и Ню Йорк (“Метрополитън”).
В рубриката “Теория/История” ще откриете три оригинални студии от български театроведи за промените в разбирането за това що е “постановка”, за сложните взаимоотношения между Леон Даниел и тогавашната цензура и каква е била “идеалната пиеса” за комунизма.
Текстът за театър е най-новата пиеса на един от най-нашумелите и награждавани съвременни български автори, Яна Борисова “За теб”.
Приятно четене!
Асен Терзиев, Николай Йорданов