Брой 18/2015

HOMO LUDENS 18/2015

Списание за театър

Уважаеми читатели,

Когато обсъждахме фокуса на новия, осемнайсети брой на списание “Homo Ludens”, разговаряхме не само за огромното разнообразие от форми, тенденции и възгледи за театър, естетически и философски идеи, стилове и почерци, но и за различните места, в които преживяваме театъра. Днес театърът еповече от локално преживяване ­ той отдавна не се случва само по специално предназначените театрални сцени, но открива и други пространства, а развитието на новите технологии (излъчвания на живо в HD формат, онлайн стрийминг) разширява неимоверно достъпа до сценичното изкуство. Самите театрални произведения и самото понятие “театрален зрител” също се променят. С израза “театър на различни скорости” се опитваме да обхванем не само широкото ветрило от жанрове, но и многообразието от време-пространства (реални и виртуални), в които театралното представление може да се случи. Избрахме тази метафора като водеща за подбора на материалите.

Броят ще ви срещне с пет ярки, много различни личности и техните последни спектакли, погледнати през собствените им очи ­ театърът пулсира в различен ритъм при Лилия Маравиля, Ивайло Христов, Бойко Кръстанов, Петринел Гочев и Крис Шарков. Същевременно си спомняме за напусналите ни през 2014 г. творци – Валери Петров и Даниела Олег Ляхова. Пак през изминалата година светът се сбогува с театроведа и артистичен директор на фестивала БИТЕФ в Белград, Сърбия ­ Йован Чирилов.

Художественото разнообразие е водещ мотив в подбора на рецензии от рубриката “По театралните сцени”, където нашите автори избират най-интересното, което ги е впечатлило от театралните пространства от София до Вилнюс, Крайова и Ню Йорк.

“Homo Ludens” има огромното удоволствие да представи на страниците си специален гост ­ изтъкнатият, световноизвестен театровед проф. Патрис Павис (автор на “Речник на театъра”), който гостува през месец юни 2014 г. на Международния театрален фестивал “Варненско лято”.

Професорът по театрознание от Театралната академия в Пекин Шен Лин предостави специално за броя текст за най-важните промени в съвременния китайски театър от втората половина на ХХ в., които може би ще ви изненадат с приликата, която имат и с театъра по нашите географски ширини.

Сложната ситуация, в която в края на миналата година се озова Центърът за култура и дебат “Червената къща”, ни провокира да инициираме разговор върху смисъла на алтернативните пространства за театър. Поканихме за дискусия пет личности, които работят в подобна среда или са активно ангажирани с проблема.

Новият брой е и с нова рубрика с четири рецензии върху представления, продуцирани от едни от най-престижните световни сцени, до които не бихме имали достъп, ако ги нямаше новите технологии. Отразени са премиерите на Националния театър в Лондон и оперите в Брюксел (“Ла моне”) и Ню Йорк (“Метрополитън”).

В рубриката “Теория/История” ще откриете три оригинални студии от български театроведи за промените в разбирането за това що е “постановка”, за сложните взаимоотношения между Леон Даниел и тогавашната цензура и каква е била “идеалната пиеса” за комунизма.

Текстът за театър е най-новата пиеса на един от най-нашумелите и награждавани съвременни български автори, Яна Борисова ­ “За теб”.

Приятно четене!

Асен Терзиев, Николай Йорданов

WordPress Video Lightbox