Брой 20/2017

HOMO LUDENS 20/2017

Списание за театър

Уважаеми читатели,

Държите в ръцете си поредния, 20-ти брой на списание Homo Ludens. Тази книжка продължава рефлексиите върху въпроса какво се случва със съвременния театър. В центъра на интереса този път е фигурата на режисьора, чиято функция в театралния процес очевидно се променя. На това е посветен фокусът на броя, дискусията от месец юни 2016 в рамките на международния театрален фестивал „Варненско лято“, която публикуваме, както и интервюта с четирима режисьори доайени на българската сцена – Красимир Спасов, Николай Поляков, Маргарита Младенова и Иван Добчев.

Същевременно динамиката на променящия се глобален свят също оказва решително въздействие  върху театралния живот. Как обществените нагласи променят представите ни за театър и самите театрални практики? Възможни отговори може да откриете в рубриката „Клуб Homo Ludens“, където свои разсъждения ни предлагат драматурзите Пламен Дойнов и Стефан Иванов, режисьорът Галин Стоев и театроведът Асен Терзиев.

Продължаваме и темата за перформативния обрат в съвременния театър като публикуваме втора част (продължение от миналия брой) от изследването на Ерика – Фишер Лихте върху категорията „перформативно“ в театъра.

В броя са отбелязани юбилеите на два водещи столични театъра чрез интервюта с техните ръководители – на Театър „София“, който празнува през 2016 г. своята 50 годишнина, и на Сатиричен театър, който ще отбележи през 2017 г. своята 60 годишнина.

През изминалите месеци се разделихме с български творци от много висока класа – режисьорите Юлия Огнянова и Николина Георгиева, а докато се списваше този брой неочаквано ни напусна и още едно голямо име от кукления театър – Петър Пашов. От световната сцена непрежалимата загуба е свързана с името на големия полски театрален и кино режисьор – Анджей Вайда. На театралните търсения на Вайда е посветена статията на полската изследователка Йоана Волашек.

Наред с традиционните рубрики на списанието, публикуваме и два текста за театър. Първият е на Ясен Василев „Борхестриптих“, а вторият – „Травма“ е на немския драматург Торстен Бухщайнер, вече познат на българската публика с пиесата си „Норд ост“. И двата текста са специално предоставени на Homo Ludens от авторите им за публикация.

Желаем ви приятно четене!

Камелия Николова
Николай Йорданов

WordPress Video Lightbox